Stanowcze NIE wobec przemocy - kampania społeczna gdyńskiej młodzieży.

Numer projektu:

2023-1-PL01-KA154-YOU-000149807

Lider projektu:

Instytut Wiedzy i Kompetencji

Partnerzy projektu:

Zespół Szkół Chłodniczych i Elektronicznych w Gdyni

Źródło finansowania:

Projekt sfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach AKCJI 1 Działania wspierające uczestnictwo młodzieży – projekty krótkoterminowe (KA154-YOU) w terminie do 23 lutego 2023 roku (Program Erasmus+).

Data rozpoczęcia projektu:

01-09-2023

Data zakończenia projektu:

30-06-2024

Cel projektu:

Projekt powstał z inicjatywy młodzieży – uczniów Zespołu Szkół Chłodniczych i Elektronicznych w Gdyni – którzy od 15 lat organizują lokalną kampanię „Biała Wstążka” sprzeciwiającą się przemocy wobec kobiet. W jubileuszowej edycji podejmują się realizacji wieloetapowego projektu o znacznie szerszym zasięgu. Głównym celem inicjatywy jest zwiększenie świadomości młodych ludzi na temat przemocy – w szczególności cyberprzemocy i przemocy wobec kobiet – oraz wyposażenie ich w wiedzę i umiejętności niezbędne do reagowania na przemoc i udzielania wsparcia osobom pokrzywdzonym.

Celem projektu jest nie tylko edukacja rówieśników, ale również wzmacnianie kompetencji i sprawczości samych młodych inicjatorów. W ramach działań uczniowie planują przeprowadzenie cyklu warsztatów dla szkół podstawowych, warsztatów samoobrony dla dziewcząt, stworzenie muralu wyrażającego sprzeciw wobec przemocy oraz organizację konferencji młodzieżowej z udziałem przedstawicieli lokalnych władz, służb i instytucji pomocowych. Młodzież pełni tu nie rolę odbiorców, ale liderów zmiany społecznej – planuje, realizuje i podsumowuje wszystkie działania.

Cele szczegółowe projektu obejmują:

  • budowanie społecznej odpowiedzialności i empatii wśród młodzieży,
  • zwiększenie wiedzy o zjawisku przemocy i cyberprzemocy oraz sposobach reagowania,
  • wzmocnienie pozycji młodych kobiet poprzez warsztaty samoobrony i edukację równościową,
  • rozwój kompetencji społecznych, retorycznych i organizacyjnych młodzieży zaangażowanej w projekt,
  • integrację środowiska szkolnego, rodzinnego i lokalnego wokół tematyki przeciwdziałania przemocy,
  • wzmocnienie roli edukacji pozaformalnej jako skutecznego narzędzia profilaktyki i zmiany postaw.

Projekt realizuje również cele programu Erasmus+ i akcji „Działania partycypacyjne młodzieży”, promując włączenie społeczne, równość szans i aktywność obywatelską. Szczególną wartością jest fakt, że inicjatywa powstaje z potrzeby i pomysłu młodych ludzi, którzy nie tylko dostrzegają realny problem, ale chcą działać, by go rozwiązać – dla siebie i swoich rówieśników.

Grupa docelowa projektu:

Projekt angażuje młodzież w wieku 14–19 lat, zarówno jako aktywnych twórców działań, jak i ich odbiorców. Grupa docelowa projektu jest podzielona na dwa główne segmenty: młodzież realizująca działania oraz młodzież uczestnicząca w wydarzeniach.

Pierwszą grupę stanowi 30 młodych ludzi – uczniów Zespołu Szkół Chłodniczych i Elektronicznych w Gdyni, którzy są odpowiedzialni za przygotowanie i przeprowadzenie wszystkich działań projektowych. To głównie chłopcy, członkowie samorządu uczniowskiego i klubu wolontariusza, wśród których znajdują się również osoby o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w tym z orzeczeniem o niepełnosprawności. Młodzież ta już wcześniej angażuje się w akcje społeczne organizowane przez szkołę i Fundację, m.in. kampanię „Biała Wstążka”, i posiada doświadczenie w działaniach wolontariackich. W projekcie pełni rolę inicjatorów, organizatorów i edukatorów – prowadzi warsztaty, przygotowuje materiały informacyjne, współorganizuje konferencję i tworzy mural. Dzięki temu staje się realnym motorem zmiany społecznej.

Drugą – liczniejszą – grupę stanowią uczestnicy wydarzeń organizowanych przez rówieśników. W sumie projekt dociera do 500 młodych osób z Gdyni, Gdańska i Sopotu, w tym:

  • 200 uczniów ostatnich klas szkół podstawowych (14–15 lat), którzy uczestniczą w warsztatach nt. przemocy i cyberprzemocy,
  • 100 dziewcząt w wieku 14–17 lat, które biorą udział w warsztatach samoobrony prowadzonych przez rówieśników przy wsparciu trenera,
  • 200 uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych (15–19 lat), którzy uczestniczą w konferencji „Stanowcze NIE wobec przemocy”.

Dodatkowo odbiorcami muralu i debaty społecznej są uczniowie, rodzice i nauczyciele Zespołu Szkół Chłodniczych i Elektronicznych – łącznie ponad 2800 osób – którzy na co dzień funkcjonują w przestrzeni, w której pojawi się trwały przekaz wyrażający sprzeciw wobec przemocy.

Projekt zakłada również wpływ pośredni – poprzez edukację rówieśniczą, promocję w mediach i działania upowszechniające projekt zwiększa świadomość problemu w całej społeczności szkolnej i lokalnej. Kluczowe jest to, że inicjatywa nie powstaje „dla młodzieży”, ale z młodzieżą i przez młodzież, co wzmacnia jej skuteczność i autentyczność.

Formy wsparcia:

Projekt obejmuje cztery główne działania, których celem jest zwiększenie świadomości młodych ludzi na temat przemocy, w tym cyberprzemocy, oraz wzmocnienie postaw sprzeciwu wobec tego zjawiska. Wszystkie inicjatywy są planowane i realizowane przez młodzież – uczniów Zespołu Szkół Chłodniczych i Elektronicznych w Gdyni – przy wsparciu merytorycznym Fundacji Instytut Wiedzy i Kompetencji. Działania mają charakter edukacyjny, społeczny i artystyczny, a ich odbiorcami są rówieśnicy organizatorów – uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych z Trójmiasta.

  1. Cykl warsztatów „Stanowcze NIE wobec przemocy” Od listopada 2023 do maja 2024 młodzi liderzy przeprowadzają warsztaty profilaktyczne dla uczniów ostatnich klas szkół podstawowych. Spotkania odbywają się w czterech szkołach i obejmują tematykę rozpoznawania przemocy, reagowania w sytuacjach kryzysowych, wsparcia dla osób pokrzywdzonych oraz przeciwdziałania cyberprzemocy. Uczestnicy uczą się, czym jest przemoc psychiczna i fizyczna, jak rozpoznać jej symptomy i jak szukać pomocy. Warsztaty mają charakter interaktywny i są prowadzone przez rówieśników, co sprzyja otwartości i budowaniu zaufania.
  2. Warsztaty z samoobrony dla dziewcząt W okresie od stycznia do kwietnia 2024 odbywają się praktyczne zajęcia samoobrony skierowane do dziewcząt w wieku 14–17 lat. Prowadzą je chłopcy – uczniowie ZSCHiE – pod okiem profesjonalnego trenera samoobrony. Warsztaty mają na celu nie tylko naukę podstawowych technik obrony fizycznej, ale też wzmacnianie pewności siebie, poczucia bezpieczeństwa i świadomości własnych granic. Działanie to symbolicznie odwraca stereotypowe role – to młodzi mężczyźni wspierają kobiety i uczą je, jak zadbać o swoje bezpieczeństwo.
  3. Mural i debata społeczna W listopadzie 2023 uczniowie ZSCHiE tworzą w swojej szkole mural będący artystycznym wyrazem sprzeciwu wobec przemocy i cyberprzemocy, szczególnie wobec kobiet. Mural powstaje w przestrzeni wspólnej szkoły i staje się trwałym nośnikiem wartości, które promuje projekt. Inauguracji dzieła towarzyszy debata społeczna z udziałem uczniów, nauczycieli, rodziców, przedstawicieli instytucji pomocowych i samorządu. Rozmowa koncentruje się na skali przemocy wśród młodzieży, potrzebie edukacji i wspólnym działaniu na rzecz zmiany.
  4. Konferencja młodzieżowa „Stanowcze NIE wobec przemocy” W grudniu 2023 odbywa się konferencja podsumowująca projekt, w której bierze udział 200 młodych uczestników oraz zaproszeni goście – m.in. przedstawiciele prokuratury, policji, MOPS, Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej i władz lokalnych. Młodzież prezentuje efekty swoich działań, dzieli się refleksjami i rekomendacjami, a także inicjuje dialog z decydentami. Konferencja to nie tylko podsumowanie projektu, ale też platforma dla dalszych inicjatyw i wzmocnienie głosu młodych ludzi w sprawach, które ich dotyczą.

Wartość projektu:

58 000,00 euro

Wartość dofinansowania:

58 000,00 euro