Numer projektu:
2023-2-PL01-KA210- ADU-000170206
Lider projektu:
Instytut Wiedzy i Kompetencji
Partnerzy projektu:
Verein zu Förderung von Beschäftigung und Qualifizierung Bad Freienwalde e.V.
Źródło finansowania:
Projekt dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach AKCJI 2 Partnerstwa na rzecz współpracy, Partnerstwa na małą skalę (KA210-ADU) o budżecie 60 000 euro w ramach sektora Edukacja Dorosłych w programie Erasmus+ w terminie do 4 października 2023 r.
Data rozpoczęcia projektu:
20-01-2024
Data zakończenia projektu:
19-01-2025
Cel projektu:
Projekt powstał jako odpowiedź na rosnącą potrzebę włączenia osób starszych w działania edukacyjne i społeczne, które opowiadają historię, promują dialog międzypokoleniowy i wzmacniają poczucie tożsamości kulturowej. Inspiracją dla projektu jest międzynarodowa kampania społeczna #StolenMemory, realizowana przez niemieckie archiwa Arolsen Archives. Celem kampanii jest odzyskiwanie pamiątek rodzinnych ofiar narodowego socjalizmu i przywracanie ich potomkom oraz społecznościom lokalnym.
Projekt angażuje seniorów z Polski i Niemiec do aktywnego uczestnictwa w tej inicjatywie, oferując im jednocześnie możliwość zdobywania kompetencji cyfrowych, językowych i kulturowych. Dzięki projektowi seniorzy – często wykluczeni cyfrowo i społecznie – otrzymują narzędzia, aby włączyć się w działania o dużej wartości historycznej i edukacyjnej.
Głównym celem projektu jest zwiększenie aktywności obywatelskiej i edukacyjnej osób starszych poprzez ich zaangażowanie w działania społeczne na rzecz zachowania pamięci historycznej. Projekt odpowiada również na potrzebę budowania postaw pojednania, szczególnie między seniorami z Polski i Niemiec, których osobiste doświadczenia lub historie rodzinne są związane z II wojną światową.
Wśród celów szczegółowych znajdują się:
- przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu poprzez edukację technologiczną i włączenie seniorów do działań realizowanych online,
- podnoszenie kompetencji kulturowych i językowych, umożliwiające współpracę międzynarodową i wspólne działania w obszarze dziedzictwa,
- promowanie edukacji pozaformalnej jako skutecznej i elastycznej metody włączania osób dorosłych do życia społecznego,
- rozwijanie empatii i wzmacnianie dialogu pokoleń poprzez wspólne działania edukatorów i osób starszych,
- tworzenie trwałych rezultatów edukacyjnych – takich jak cyfrowa mapa wspomnień i padlet kampanii – które będą służyć kolejnym pokoleniom i instytucjom pracującym z seniorami.
Projekt integruje różne formy aktywności: mobilności międzynarodowe, warsztaty lokalne, wizyty studyjne i działania oparte na cyfrowych narzędziach edukacyjnych. Każdy etap projektu ma jasno określoną funkcję – od przygotowania i wzmocnienia kompetencji kadry edukacyjnej, przez pracę z seniorami nad wspólną kampanią, aż po stworzenie publicznie dostępnych rezultatów.
Dzięki współpracy polsko-niemieckiej projekt wzmacnia również europejską tożsamość obywatelską, zwalcza stereotypy narodowe i kulturowe oraz promuje wartości solidarności, wspólnej historii i szacunku dla dziedzictwa. Projekt realizuje priorytety horyzontalne programu Erasmus+ – wspólne wartości, aktywność obywatelską, transformację cyfrową oraz poprawę dostępu do edukacji dorosłych.
Grupa docelowa projektu:
Projekt koncentruje się na włączeniu dwóch kluczowych grup: osób starszych oraz edukatorów i edukatorek pracujących z dorosłymi. Pierwszą i główną grupą docelową są osoby starsze w wieku 60+ z Polski i Niemiec – szczególnie ci seniorzy, którzy doświadczają barier w dostępie do edukacji, są narażeni na wykluczenie cyfrowe lub społeczne, borykają się z poczuciem izolacji lub samotności. W szczególności projekt kieruje swoje działania do seniorów nieaktywnych zawodowo, niebędących uczestnikami stałych form kształcenia formalnego oraz tych, którzy chcą jeszcze raz odkryć sens społecznego zaangażowania i poczuć się potrzebni. Działania edukacyjne są dostosowane do ich potrzeb poznawczych, tempa pracy i możliwości technologicznych. W projekcie udział bierze minimum 20 seniorów – po 10 z każdego kraju partnerskiego. Uczestnicy są rekrutowani na podstawie motywacji, a nie dotychczasowych kompetencji – istotniejsze od umiejętności cyfrowych czy językowych jest otwartość na nowe doświadczenia, gotowość do pracy w zespole oraz zainteresowanie tematyką pamięci historycznej i dialogu międzykulturowego.
Drugą grupą docelową są edukatorzy i edukatorki osób dorosłych, przedstawiciele organizacji partnerskich z Polski i Niemiec, którzy uczestniczą w przygotowaniu i wdrażaniu działań projektowych.
Pośrednią grupę odbiorców stanowią osoby, które korzystają z rezultatów projektu: odwiedzający cyfrową mapę wspomnień, odbiorcy padletu kampanii #StolenMemory, uczestnicy wydarzeń promujących efekty działań (lokalnie i online), a także inni edukatorzy osób dorosłych poszukujący nowatorskich metod pracy z seniorami. Projekt dociera również do rodzin uczestników, przedstawicieli instytucji kultury, archiwistów, lokalnych liderów i młodzieży, z którą seniorzy wchodzą w kontakt przy okazji działań międzypokoleniowych.
Formy wsparcia:
W projekcie przewidziano następujące działania:
- Kick-off meeting
- "Initiating the #StolenMemory Social Campaign" – międzynarodową mobilność trenerów
- "Shared Future - #StolenMemory Campaign" – międzynarodową mobilność seniorów
- "Reclaim stolen memories" – lokalne warsztat dla seniorów połączone z opracowaniem padletu
Wartość projektu:
60 000,00 euro
Wartość dofinansowania:
60 000,00 euro