Dziewczyny do ścisłych!

Numer projektu:

2023-3-PL01-KA154-YOU-000172162

Lider projektu:

Instytut Wiedzy i Kompetencji

Partnerzy projektu:

Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni

Źródło finansowania:

Projekt sfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach AKCJI 1 Działania wspierające uczestnictwo młodzieży - projekty krótkoterminowe (KA154-YOU) w terminie do 4 października 2023 roku (Program Erasmus+).

Data rozpoczęcia projektu:

01-01-2024

Data zakończenia projektu:

31-12-2024

Cel projektu:

Projekt jest oddolną inicjatywą studentek Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni, które – będąc znaczną mniejszością w środowisku technicznym – dostrzegają palącą potrzebę zmiany społecznej w obszarze równowagi płci w edukacji i zawodach związanych z nowymi technologiami. Młode kobiety, które tworzą grupę projektową, chcą przełamać dominujące stereotypy, zainspirować rówieśniczki do podążania ścieżką edukacyjną związaną z naukami ścisłymi oraz wzmocnić obecność kobiet w branżach high-tech.

Głównym celem projektu jest promocja nauk ścisłych wśród dziewcząt i zwiększenie ich udziału w edukacji technicznej. Projekt dąży do realnej zmiany społecznej poprzez wzmacnianie pewności siebie, rozwijanie kompetencji cyfrowych i matematycznych, a także pokazywanie, że kobiety mają swoje miejsce w branżach uważanych dotąd za „męskie”.

Projekt odpowiada na konkretny problem społeczny – niską reprezentację kobiet na kierunkach technicznych. Zgodnie z raportem Fundacji Edukacyjnej Perspektywy z 2023 roku, w uczelniach wojskowych i zawodowych kobiety stanowią zaledwie 9–11% studentów na kierunkach informatycznych, a w przypadku ogólnych uczelni technicznych – tylko 35%, głównie na kierunkach niezwiązanych z nowymi technologiami. Inicjatywa „Dziewczyny do ścisłych!” staje się odpowiedzią na tę statystyczną i społeczną nierównowagę.

Cele szczegółowe obejmują:

  • podniesienie poziomu kompetencji cyfrowych i matematycznych u minimum 100 uczestniczek warsztatów,
  • wzmocnienie wiary we własne możliwości u dziewcząt w wieku 14–19 lat,
  • zwiększenie wiedzy praktycznej z zakresu robotyki, programowania, kryptografii i teorii liczb,
  • przełamanie społecznych stereotypów dotyczących płci i ról zawodowych,
  • promocję pozytywnych kobiecych wzorców w obszarze nauk ścisłych,
  • rozwój umiejętności liderskich i organizacyjnych u 14 członkiń młodzieżowej grupy projektowej.

Wszystkie działania – od warsztatów po konferencję i grę miejską – są w całości planowane i prowadzone przez młode kobiety. Tym samym projekt realizuje ideę partycypacji młodzieży, a jednocześnie wzmacnia sprawczość i głos kobiet w debacie publicznej na temat równości i innowacji.

Projekt wpisuje się w Cele Młodzieżowe oraz Erasmus+, szczególnie w obszary dotyczące równouprawnienia płci, promowania aktywności obywatelskiej i zapewniania równego dostępu do edukacji. W szerszej perspektywie „Dziewczyny do ścisłych!” stają się ruchem społecznym, który – wychodząc od lokalnej diagnozy – buduje nową narrację o miejscu kobiet w nauce, technologii i przestrzeni publicznej.

Grupa docelowa projektu:

  • Główną grupę docelową projektu stanowią nastolatki w wieku 14–19 lat uczęszczające do szkół ponadpodstawowych z województwa pomorskiego, ze szczególnym uwzględnieniem dziewcząt z gmin wiejskich i wiejsko-miejskich. To właśnie w tych społecznościach nadal funkcjonują silne stereotypy zawodowe i kulturowe, zgodnie z którymi nauki ścisłe, technologie i informatyka nie są odpowiednimi ścieżkami dla kobiet. Projekt kieruje się ideą równego dostępu do edukacji i chce dotrzeć tam, gdzie dziewczęta najczęściej zmagają się z barierami ekonomicznymi, komunikacyjnymi i społecznymi.
  • Celem jest wsparcie minimum 200 uczestniczek: 100 dziewcząt bierze udział w warsztatach tematycznych (z robotyki, programowania, matematyki), kolejne 100 – w konferencji finałowej „Dziewczyny do ścisłych!”. W przypadku obu tych grup preferowany jest udział dziewcząt z mniejszych miejscowości, których możliwości edukacyjne są ograniczone przez lokalną infrastrukturę oraz dominujące wzorce społeczne. W pierwszeństwie do projektu rekrutowane są również uczestniczki z doświadczeniem niepełnosprawności.
  • Równolegle ważną grupą odbiorców są młode kobiety tworzące grupę projektową – 14 studentek Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni, które na co dzień kształcą się na kierunkach technicznych (informatyka, mechatronika, bezpieczeństwo cyfrowe). To właśnie one – zainspirowane własnymi doświadczeniami związanymi z funkcjonowaniem w środowisku zdominowanym przez mężczyzn – inicjują projekt, planują i realizują wszystkie działania, od warsztatów po konferencję. Dla tych studentek udział w projekcie to nie tylko szansa na zdobycie kompetencji organizacyjnych i społecznych, ale również przestrzeń do realnego działania na rzecz zmiany społecznej i promowania wartości, które są im bliskie.
  • Pośrednią grupę docelową stanowią także nauczycielki i nauczyciele, doradcy zawodowi, mentorki, przedstawiciele uczelni technicznych oraz instytucji lokalnych – wszyscy ci, którzy poprzez kontakt z projektem mogą zwiększyć swoje zaangażowanie w przeciwdziałanie nierównościom płci w edukacji i na rynku pracy. Ponadto projekt obejmuje działania otwarte dla szerszej społeczności – debaty, grę miejską, kampanię informacyjną – co pozwala na budowanie większego zasięgu oddziaływania i uwrażliwienie społeczności lokalnej na tematykę równości i reprezentacji kobiet w nauce.

Formy wsparcia:

Projekt obejmuje szereg wydarzeń edukacyjnych, społecznych i promocyjnych, które są w całości przygotowywane i realizowane przez młode kobiety – studentki Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni. Ich celem jest inspirowanie młodszych koleżanek do wyboru edukacji technicznej i przełamywania stereotypów dotyczących ról płci w naukach ścisłych. Wszystkie działania mają charakter lokalny, inkluzyjny i angażujący – skierowane są do nastolatek z województwa pomorskiego, szczególnie z terenów wiejskich i wiejsko-miejskich.

W ramach projektu realizowanych jest pięć głównych działań:

  • Warsztaty z robotyki dla dziewcząt – uczestniczki uczą się podstaw budowy robotów, obsługi czujników i zastosowań technologii w rozwiązywaniu problemów. Warsztaty rozwijają myślenie inżynieryjne, umiejętność pracy zespołowej oraz zainteresowanie karierami w IT.
  • Warsztaty z programowania – dziewczęta poznają podstawy kodowania, uczą się projektować proste programy i aplikacje, a także przełamują przekonanie, że programowanie to dziedzina tylko dla chłopców. Warsztaty są prowadzone przez studentki kierunków informatycznych, które dzielą się swoimi doświadczeniami.
  • Warsztaty z matematyki – prawdopodobieństwo i teoria liczb – zajęcia prowadzone w nowoczesny, nieszablonowy sposób, z elementami zabawy, projektowania gier i eksperymentów matematycznych. Celem jest wzbudzenie ciekawości wobec matematyki i ukazanie jej jako dziedziny dostępnej i inspirującej także dla kobiet.
  • Gra miejska „Śladami kobiet nauki” – uczestniczki odkrywają sylwetki 30 wybitnych kobiet związanych z Gdańskiem, które przyczyniły się do rozwoju nauk ścisłych. Gra oparta na współzawodnictwie i pracy zespołowej łączy edukację z ruchem i przestrzenią miejską.
  • Konferencja „Dziewczyny do ścisłych!” – finałowy punkt projektu, który gromadzi 100 uczestniczek spoza dotychczasowych działań. Konferencja to przestrzeń do dyskusji, inspiracji i wymiany doświadczeń z udziałem mentorek, przedstawicielek uczelni technicznych oraz kobiet pracujących w branżach STEM.

Wszystkie działania są projektowane, moderowane i ewaluowane przez 14-osobową grupę projektową – młode kobiety studiujące na kierunkach technicznych, które stają się mentorkami i ambasadorkami zmiany społecznej. Przy wsparciu specjalistów i mentorek przygotowują scenariusze zajęć, organizują wydarzenia, tworzą materiały promocyjne i prowadzą działania informacyjne.

Dodatkowo w projekcie pojawiają się elementy wspierające: konkurs z robotyki, spotkania z kobietami nauki oraz społeczne debaty o roli kobiet w naukach ścisłych. Wszystkie te aktywności służą nie tylko przekazywaniu wiedzy, ale także budowaniu poczucia wspólnoty i solidarności między kobietami – od nastolatek po profesjonalistki.

Wartość projektu:

56 000,00 euro

Wartość dofinansowania:

56 000,00 euro