Działania promocyjne w ramach projektu „Don’t diss my ability! - wsparcie uczniów o specjalnych potrzebach poprzez rozwój edukacji włączającej na terenie miasta Gdyni.”

Dzisiaj na zaproszenie Gdyńskiego Centrum Sportu mieliśmy przyjemność opowiedzieć o projekcie „Don’t diss my ability! - wsparcie uczniów o specjalnych potrzebach poprzez rozwój edukacji włączającej na terenie miasta Gdyni.”, który od 14 miesięcy realizujemy we wszystkich 19 gdyńskich szkołach ponadpodstawowych. W ramach projektu przeszkoliliśmy aż 500 nauczycieli z zakresu edukacji włączającej. Każdy uczestnik projektu otrzymał skrypt zawierający 18 scenariuszy zajęć lekcyjnych w formie warsztatów, po 2 w ramach tematów:

  • Stereotypy społeczne dotyczące specjalnych potrzeb osób z orzeczeniem o niepełnosprawności

  • Młodzieżowy savoir-vivre w kontaktach z rówieśnikami z orzeczeniem o niepełnosprawności ruchowej

  • Młodzieżowy savoir-vivre w kontaktach z rówieśnikami ze specjalnymi potrzebami wynikającymi z dysfunkcji narządu wzroku

  • Młodzieżowy savoir-vivre w kontaktach z rówieśnikami ze specjalnymi potrzebami wynikającymi z dysfunkcji narządu słuchu (niesłyszących/niedosłyszących)

  • Młodzieżowy savoir-vivre w kontaktach z rówieśnikami ze specjalnymi potrzebami wynikającymi z całościowego zaburzenia poznawczego (spektrum autyzmu lub Zespołu Aspergera)

  • Młodzieżowy savoir-vivre w kontaktach z rówieśnikami ze specjalnymi potrzebami wynikającymi z choroby psychicznej - depresji

  • O innych specjalnych potrzebach (HiV a aids, „niewidzialne niepełnosprawności” - Zespół Tourette’a, epilepsja)

  • Prawa osób z orzeczeniem o niepełnosprawności

  • Wyzwania społeczeństwa XXI wieku w kontekście integracji społecznej z osobami o specjalnych potrzebach. Scenariusze mają angażujący, nowatorski charakter – wykorzystują aplikacje mobilne (np. Be My Eyes), quizy Kahoot, międzynarodowe materiały (np. filmy prezentujące zawód interpretera muzyki) oraz przede wszystkim symulator niepełnosprawności, który szkoły otrzymały w ramach projektu. Dzisiaj w Centrum Nauki Experyment odwiedzający mogli przetestować symulator – model jest też wykorzystywany jest na uczelniach medycznych.

    Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+), Priorytetu 5 Fundusze europejskie dla silnego społecznie Pomorza EFS+, Działania 5.8. Edukacja ogólna i zawodowa w ramach programu Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027 (FEP 2021-2027)